Feed on
Posts
Comments

Ova tema nije sasvim nova za ovaj blog, ali bih da je sada osmotrim iz jednog drugog ugla. Iz ugla Interneta.

Marketing je fokusiran na tržište – gde je konkurencija, gde su kupci, šta hoće, šta neće, šta čitaju, šta gledaju, kome veruju, kako im prići, kako ponuditi… i još mnogo mnogo toga. Al’ sve u vezi tržišta. I advertajzing je, kao komunikacioni segment marketinga, usmeren na tržište. Za razliku od marketinga, PR komunicira sa celokupnim okruženjem jedne kompanije. Tržište je samo jedan segment tog okruženja, tj. samo jedna ciljna javnost. Shodno tome, PR i marketing se poklapaju samo u jednom segmentu svog delovanja – komunikaciji sa tržištem. Ali, kad je Internet u pitanju, baš tu i nastaje problem…

Napraviti razliku između advertajzinga i PR-a, u klasičnim medijima je vrlo jednostavno – iza advertajzinga uvek mora ostati trag (oglašivač je uvek potpisan), dok iza PR-a ne (ako je PR aktivnost sprovedena kako treba, informacija će se u medijima pojaviti bez “pečata i potpisa” oglašivača ;)). Internet, PR i marketingPrateći tu logiku, i na Internetu bi trebalo da važe ista pravila. Međutim, nije baš tako. Ako pogledamo šta sadrži SEM (Search Engine Marketing), videćemo da se stvari komplikuju. Da ne pričamo o SMM (Social Media Marketing). Koji se praktično može svesti na Content Marketing. A koji se, ukratko, svodi na privlačenje pažnje kreiranjem kvalitetnog sadržaja. Ta kompletna oblast strašno liči na klasični PR. 😉

I nekad davno, kad Internet još nije postojao, kreirani su stručni i namenski tekstovi, snimani su informativni audio i video klipovi… Samo se tada nisu zvali blog postovi, vebkastovi (webcast) i podkastovi (podcast). I nije bilo dileme da je kreacija toga u nadležnosti PR-a. 😉 Dolaskom Interneta, promenio se način distribucije tih komunikacionih materijala, ali ne i njihova suština. Međutim, sada se svrstavaju u marketing. A trebalo bi da ih kreira PR. Hmm…

PR ili marketing, pitanje je sad. 😉

 

19 Komentara

  1. Kreiranje kvalitetnog. privlacnog i prijemcivog sadrzaja je najzahtevniji zadatak (osluskivati potrebe klijenata). Jos ako je sadrzaj edukativan, onda je to zaista duboko u marketingu. S druge strane, i novinari kreiraju sadrzaj, i blogeri, i zene zapisuju recepte (ko moze da kaze da to nije kvalitetan sadrzaj u skladu sa njihovom ciljnom grupom :)) pa to opet nije PR.

    • Pedya says:

      Sadržaj koji kreiraju novinari, a i mnogi blogeri, kao i recepti koje zapisuju žene, proizvodi su sami za sebe. Ja sam pričao o sadržajima koji su u funkciji proizvoda. U B.I. eri (Before Internet ;)) takvu vrstu sadržaja je pisao PR. Marketing je kreirao TV spotove, oglase, bilborde, ATL materijale… ali ne i sadržaje tog tipa. Ne sadržaje ispod kojih nije stajao potis (čitaj: logo) oglašivača. Internet je u tu oblast uneo dosta novina, koje su opet unele – navedenu dilemu: PR ili marketing. Ja sam čovek iz marketinga i voleo bih da je to marketing, jer mi se sviđa takav inbound pristup korisnicima, ali… ipak mi se čini da je u pitanju PR… 😉

  2. Nikolina says:

    Ja marketing oduvek vidim kao sveobuhvatniju oblast od PRa (ma koliko se sa nekima vecno neslagala po tom pitanju ) barem kada su profitne kompanije u pitanju. Marketing nije = advertajzing, vec je oduvek podrazumevao pazljivo osluskivanje (i istrazivanje) potreba trzista, pa ne samo to vec i kreiranje potrebe u situacijama kada uvodis na trziste nesto sto je inovacija. A kreiranje potrebe radis na nacine koji su diskretniji od gruvanja reklamama (narocito u danasnje doba kada je potencijalni klijent/kupac daleko osetljiviji na overload advertajzingom) znaci pazljivo skrojenoim edukativnim sadrzajima. Jedini koncept koji je u danasnje doba realan je koncept integrisanih marketinskih komunikacija, prosto jer komunikacije nisu cilj same sebi vec se u profitnoj kompaniji zna sta je krajnji cilj svih aktivnosti… zvali to na kraju terminoloski kako god se kome svidja… 🙂

    • Pedya says:

      Slažem se sa svime što si napisala, sa svakim slovom, tačkom i zarezom. 😀 Suštinski si potpuno u pravu, ali ja pokušavam da raspetljam baš tu terminološku zavrzlamu. 😉

  3. Deda says:

    Kratko : marketing! Jer je sveobuhvatniji.

  4. Samo nisu stvari bile “čiste” baš ni pre interneta. Na primer dogadjaji poput seminara, simpozijuma…itd – Naročito u oblastima gde je klasičan advertazing imao (uglavnom zakonska) ograničenja. Pa onda sponzorstva, i slične akcije, koje su usmerene na promociju kompanije pre nego proizvoda (a da li se to baš može razdvojiti?) Glavna dilema koju čini mi se postavljaš je vezana za “potpis” – tj otvoren i direktan pristup. To je izgleda nešto što će sve više bledeti i bežati u “gerilu”, jer uspešna reklama na sve može da liči – samo ne na reklamu. Nije ni čudo kad se uzme u obzir da je špica “…a sad reklame” signal da se menja stanica na radiju, ili program na televiziji (banere neću da komentarišem).

  5. Snežana Luković says:

    Pokušaću da budem kratka, što mi nije baš svojstveno kad je ova tema u pitanju.
    – Marketing /mix/ je jedna strana medalje, a PR druga.
    Četvrto P u mixu je Publicitet. Njega čine Advertajzing i PR.
    Ako su prva tri P dobra/ proizvod, cena, distribucija/ onda ono četvrto P ima smisla. Advertajing znamo da su svi oblici reklame, a PR ostali kanali komunikacije sa svim relevantnim javnostima, bitni dotičnom proizvodu ili usluzi.
    Od relativno nedavno, kanal PR komunikacije, pored tradicionalnih medija/ offline/, postaju sajtovi i društveni mediji.
    – Ono što zovu Content Marketing je u stvari kopirajting. A kopirajting nikako ne može biti deo ni marketinga ni advertajzinga već posao PR-a.
    Pitanje prevlasti PR – Marketinga je u Evropi i Americi veoma aktuelno. Ukucavanjem ključni reči možemo se uveriti u taj latentni rat. Marketing je kao disciplina stariji, a ovaj mali PR se uskočoperio, naročito pojavom Ineterneta. To je pre svega agencijski rat , rat kapitala. Pr agencije, pa jos e PR agencije su pocele da niču ko pečurke posle kiše, a ove sa dugom tradicijom sve u nazivu imaju prefiks Marketing. I šta sad?
    Mislim da je ta netrpeljivost počela da tinja od kad je jedan Bil Gejts rekao: Da imam poslednji dolar u džepu dao bih ga za PR. No, ta njegova rečenica ima nastavak koji objašnjava zašto. Parafraziraću: zato što ne mora da znači da je Majkrosoft najbolji, ali njega je javnost podržala. U prevodu, čovek njegovi ljudi su poznavali sve alate PR-a, kanale komunikacije da bi stigli do cilja.
    Bil nastavlja pojašnjenje, postavljanjem pitanja: Da nije bilo medijskog publiciteta da li bi neko od nas čuo za Bitlse? Bitlsi bi ostali u Liverpulu i svirali na lokalnim zabavama……
    Izgradnja brenda, kroz društveno odgovorno ponašanje (CSR), koje sve manje ide na sponzorstva i donacije, a sve više na organizovanje kampanja- volonterskih akcija vezanih za lokalnu zajednicu , pripada poslovima odnosa s javnošću.

    • Pedya says:

      Slažem se sa svim iznetim, osim u vezi četvrtog P i kopirajtinga. Četvrto P označava promociju (čiji je jedan deo i publicitet, po staroj Kotlerovoj podeli), a rekao bih da Content Marketing jeste posao PR-a, ali baš zato nije kopirajting, jer kopirajting je kreiranje sadržaja za advertajzing. Bar je tako bilo u moje vreme… 😉

      Ne znam kad je ta netrpeljivost nastala, kao što ne znam ni kad je nastala netrpeljivost između marketinga i prodaje, ali je činjenica da obe netrpeljivosti postoje. I činjenica je da obe treba prevazići, da bi svima bilo bolje. A posebno kompaniji, čije su to bitne poslovne funkcije. :mrgreen:

  6. Snežana Luković says:

    Oh, kako sam se pre neki dan lepo izvinila na nepreciznosti u definisanju kopirajtinga i jos nekih detalja. No, nesto se desi i sve se obrisa. Prepricati sve ono sto se u `dahu` napise, nemoguće je ponoviti. Loše kopije ne volim, al i zato kopirajting volim, tj. onaj njegov drugi deo -writing!
    Šalu na stranu, evo naidjoh na post koji u samom naslovu kaže više od onoga što sam o relaciji Marketing -PR, u prethodnom komentaru rekla.
    http://searchenginewatch.com/3641301
    Social Media Marketing is a PR Function – naslov
    Social Media has Changed our Environment – međunaslov
    Malo li je?
    U Svim napisima kad se kaže Marketing misli se upravo na četvrto P -promociju , koja je valjda, podjednako reklama i publicitet (ogradjujem se za greške, nisam marketar i pisem po secanju onoga sto sam nekada pomno citala) Ali , zato je SMM PR funkcija! Malo mi tu nešto ne štima.
    Što se mene lično tiče zagovaram onu: zovi me i loncem samo me ne razbij. Ali pri tom na to ne pristajem, ako to činiš da bi me omalovažio i podredio.

    • Pedya says:

      E, sad se izvadi… 😉
      Šalu na stranu, slažem se – i ja mislim da je SMM ustv. PR, ma kako to “bogohulno” zvučalo. Ali zbog previše nepreciznosti u našem poslu, koja ostavlja isuviše prostora za “presipanje iz šupljeg u prazno”, zbog čega masa “običnog” sveta na sve nas gleda kao na “prodavce magle”, volim da se pozabavim i terminologijom. Kad se stvari nazovu svojim imenom, manja je verovatnoća da dođe do zabune. 😉 Možemo se mi interno zvati i “lončićima”, jer znamo o čemu pričamo, ali “eksterna” komunikacija mora biti što preciznija. Bar ja tako mislim.

  7. Snežana Luković says:

    Apsolutno si u pravu!
    No, ne verujem da cemo se mi u Srbijici oko toga sloziti, dogod o tome, tamo preko bare, ne razrese. A ni tamo se ne nazire …
    Vidis, dobrodusno se nasmejah, oseca se da si srcem za Marketing, a razum ti kaze PR. Pa da bi to premostio upotrebio si rec “bogohulno”.
    Pedya, kome to bogohulno zvuci?
    Meni sasvim normalno, hahah
    A to da nas smatraju “maglenjacima”, a mi sami sebe “vilenjacima”, to je cinjenica.
    Nas narod priznaje samo egzaktno. Lekar, pekar, apotekar .., to su zanimanja. A ne tu nesto sto mu je posao da ima Odnose (e to je bogohulno …hahaha) i neprevodiva rec Marketing ! Kazi srpski, da te ceo svet razume. Kao oni Odnosi, pa jos s celom javnoscu !
    Izvinjavam se, malo sam od umora odlepila.
    A sad, ozbiljno.
    Ne znam da li si video Istokov status na Fb o blogu majke Finkinje Mila`s Daydreams i 70 oprecnih komentara.
    Mi smo jos rigidna sredina. A mi MPR-ovci smo, u stavovima, samo malo manje rigidni, od ostatka nacije.

  8. Milos says:

    interesantna tema, puno preplitanja …nejasna granica… hvala ti sto si je pokrenuo. a mislim da je u stvari posao Pr-a na internetu da zainteresuje, olaksa komunikaciju, poduci …. i to naravno KONTINUIRANO i kvalitetno.. e sad ljudi nemaju strpljenja i odmah krecu u agrisivnu promociju. To nije dobro i onda Pr na netu gubi smisao.

    • Pedya says:

      Internet je doneo brzinu i transparentnost, ali posao PR-a je i u offline-u i u online-u i da zainteresuje i da olakša komunikaciju i da poduči i da to radi kvalitetno i u kontinuitetu… Ja na Internet gledam kao na još jedan komunikacioni kanal (sa svim svojim specifičnostima), ali neka osnovna pravila se odnose na online komunikaciju kao i na offline. I iste greške se prave odavno. U kontinuitetu. 🙁 I vrlo kvalitetno. 🙁 Da nije tako, ne bi PR postao akronim za Press Release, ili za Plavu Ribu… A to se desilo još pre Interneta. Na Internetu se samo sve greške vide i brže i bolje. 😉

  9. Guru says:

    Marketing istražuje, stvara i modelira javnost na nivou nagona, potreba, simbola i subliminalnih poruka, dok PR usmerava javnost. Rekao bih da PR ima ulogu ovčarskog psa dok je marketing dobri pastir. By the way, B.I.? Priceless! 😉 hehehehe

    • Pedya says:

      Uh… OK prvi deo, ali u nastavku, ako se isprati poređenje, mogu da se pojave neke ovce, u šta je opasno poverovati. Naime, određeni “profesionalci” veruju da zaista komuniciraju sa “ovcama”, zbog čega je ova naša PR/M struka i izašla na loš glas. Nepoštovanje klijenata direktno vodi u nepoštovanje struke. 😕
      Znam da nisi imao tu nameru, ali se javio nezgodan “prizvuk”…

      • Guru says:

        Izvinjavam se za prizvuk, mislim da je to individualno, svako čuje ili vidi ono što želi da vidi ili čuje, meni je to usmeravanje psa i pastir koji nadgleda delovalo dobro, i sada mi deluje dobro poređenje, mada mislim da si u pravu, može biti pogrešno protumačeno. Za one koji vide čašu praznu do pola hteo sam da kažem ( oni koji vide čašu punu do pola su shvatili iz prvog pokušaja 😉 ):
        1. I Marketing i PR 😉

  10. Darko Vidić says:

    Prosto ovde moram ostaviti komentar:

    PR je jedan od instrumentarijuma Marketinga. Marketing je nauka/sveobuhvatna celina i funkcija u jednom preduzeću. Dakle, PR, Promocija (advertising), Određivanje cena, Distribucija, itd… su samo instrumenti marketinga.

    Ipak, sa tim se ne slažu neki teoretičari marketinga, koji, pak, izdvajaju PR iz te celine, ali većina ipak ostaje pri starom, čvrstom stavu = PR je deo Marketinga

    Istog sam mišljenja.

    Inače, odličan tekst, počeo sam da pratim sve vaše tekstove. Samo tako nastavite

    • Pedya says:

      Hmm… Mnogo bih voleo da se složim s tobom, iz prostog razloga što sam ja iz marketinga (a ne PR-a), ali ipak ne mogu. 😉

      Kad se radi o tržištu i komunikaciji sa njim, mislim da je marketing tu “stariji”, ali utoliko da on definiše poruku i diktira komunikacioni ton. Međutim, komunikacija sa tržištem je jedini segment u kome se marketing i PR poklapaju – marketing se ne bavi ni internom komunikacijom, ni komunikacijom sa lokalnom samoupravom, ni sa vladinim organizacijama, finansijskim institucijama, investitorima… Sa njima komunicira isključivo PR. Marketing se bavi samo tržištem (market) i ničim više. Pri tom, komunikacija sa tržištem je samo jedan segment marketinga, kao što je i samo jedan segment PR-a.

      Ja PR i marketing vidim kao dve odvojene funkcionalne celine koje moraju tesno da sarađuju i da pritom ostvare sinergetski efekat (1+1>2). Mislim da je i sam Kotler odustao od “podvlačenja” PR-a pod marketing… U stvari, ne znam za njega, ali ja jesam. 😉

  11. Darko Vidić says:

    Što bi rekli, slažemo se da se ne slažemo 🙂

    Sam Kotler još uvek nije odustao od te teze, ali neki novi “klinci” (teoretičari) svakako odvajaju te dve stvari, i čak ih stavljaju u istu ravan – discipline. Ja sam recio imao tu čast da mi predaje Momčilo Milisavljević (inače lični prijatelj Kotlera) koji takođe nije odbacio navedenu tezu, ali to ne znači da je u pravu.

    Što se tiče internog marketinga (kreiranje korporativne kulture, građenja timske igre, poboljšavanje organizacione strukture, a asve sa ciljem veće produktivnosti, motivisanosti i kvalitetnosti same kompanije kako bi mogla efikasnije i efektivnije da sprovodi eksterni marketing) mišljenja sam da se ipak marketing i time bavi. Jer bez dobrog internog marketinga nema ni dobrog eksternog.

    Ali to su ipak sad domeni teorije…

    E sad, bilo kako bilo, da li je PR intrument marketinga, ili su to dve odvojene nauke i funkcije, nebitno, bez oba se ne može, i kao što ste naveli, moraju tesno sarađivati, a sve u cilju sveukupnog boljitka same kompanije ili projekta.

    Veliki pozdrav

Leave a Reply