Feed on
Posts
Comments

Može li proizvod da „dobije svinjski grip“? Pa, može. A „ptičiji“? Može i taj. Može i zauške i šarlah i boginje i sve one ružne stvari sa visokom temperaturom i latinskim nazivima. I ne samo proizvodi, i čitave kompanije su podložne raznim bolestima. Eto, u zadnje vreme doživesmo dve ozbiljne pandemije – svinjski grip i svetsku ekonomsku krizu. Obe su iznenada buknule, ni jedna „ne gleda kud udara“, obe obaraju s nogu, a obe su, nažalost, uzrokovale i brojne fatalne ishode…

Na prvi pogled tako različite struke, medicina i marketing ipak imaju ponešto zajedničko – kad se bolest pojavi, obe praktikuju uobičajeni sled aktivnosti:

Dr House

  1. Anamneza i pregled, odnosno utvrđivanje činjeničnog stanja
  2. Dijagnoza, odnosno analiza prikupljenih podataka
  3. Terapija, odnosno definisanje marketinške strategije
  4. Lečenje, odnosno realizacija marketinških aktivnosti
  5. Kontrola, odnosno procena efekata preduzetih aktivnosti

Sad može neko da kaže „Pa nije marketing tu samo da leči. Da ga ima gde i koliko treba, ne bi ni trebao da leči – i proizvod i kompanija bi bili zdravi kad bi marketing radio svoj posao.“ Nije to netačno, ali kao što ni jedan lekar ne živi za to da leči nebrojene mase bolesnih, pa bolest ipak nađe svoj put, tako i na tržištu postoje mnogi izazovi na koje kompanija odreaguje pogrešno, uprkos marketingu koji bi to trebalo da spreči. Uostalom, osim navedenih pojmova, medicina poznaje još jedan – preventiva.

Mnogi se i dan danas pitaju šta će Koka Koli toliki advertajzing, kad za nju već zna ceo svet (po nekim istraživanjima pojam „Coca Cola“ je drugi najpoznatiji pojam u svetu, bez obzira na geografiju i maternji jezik, odmah iza pojma „OK“). A zašto Koka Kola to radi? Pa, preventivno. 😉 Medicina koristi vakcinu, marketing brendiranje. Oba sa ciljem da se ojača imuni sistem. U slučaju da „bolest“ ipak napadne, „vakcinisane“ kompanije će mnogo lakše to podneti. Ako u ovu priču uvedemo i društvene mreže – prijatelji, pratioci i svi ostali pripadnici online zajednice, kojoj pripada i kompanija, predstavljaju njene leukocite (bela krvna zrnca). Što ih je više, neželjeni napad će biti lakše odbijen, ili bar umnogome oslabljen. 🙂

U medicini se javljaju i situacije kada lek više ne deluje, jer se virus navikao na njega. Kad se to desi, ista bolest se mora lečiti drugim lekom. I opet jedna sličnost. U marketingu je već duže vreme prisutan problem sve slabijeg dejstva advertajzinga. Stoga su marketinški stručnjaci u situaciji da moraju pronaći novi „lek“. Da li je to PR (u službi tržišne komunikacije)? Ili su to društvene mreže? Ili neka od online tehnika? Možda od svega “po malo” u pravilnim razmerama… 😉

4 Komentara

  1. Odlično! Eto još jednog razloga zašto ne treba dirati u budžete za marketing – marketing je prva linija odbrane 🙂
    Idem sad da napišem na svom blogu nešto o time s čim sve marketing može da ima posla, a s čim baš i ne mora. FYI!

  2. Deda says:

    Sada mi je jasnije, doktore. Hvala za terapiju,lol 😛
    Odlicna poredjenja i paralele…

  3. […] Marketing na recept CITAT: …….U medicini se javljaju i situacije kada lek više ne deluje, jer se virus navikao na njega. Kad se to desi, ista bolest se mora lečiti drugim lekom. I opet jedna sličnost. U marketingu je već duže vreme prisutan problem sve slabijeg dejstva advertajzinga. Stoga su marketinški stručnjaci u situaciji da moraju pronaći novi „lek“. Da li je to PR (u službi tržišne komunikacije)? Ili su to društvene mreže? Ili neka od online tehnika? Možda od svega “po malo” u pravilnim razmerama… […]

  4. […] su online problemi vaše kompanije u pitanju, univerzalna terapija, a još bolja preventiva je puno dobrih […]

Leave a Reply