Feed on
Posts
Comments

Večita tema, koja vrlo često podseća na dilemu “kokoška ili jaje”, a “ko je stariji” najviše zavisi od sagovornika. Ljudi iz marketinga teže da PR svedu na instrument promotivnog miksa, a ljudi iz PR-a da marketing svedu na komunikaciju sa tržištem. A ko je u pravu? Pa, rekao bih, ni jedni ni drugi…



Naravno, ovo je samo moje (skromno) mišljenje…

17 Komentara

  1. Zanimljiva prezentacija 🙂 Rekla bih da su i jedni i drugi u pravu. S tim što je marketing nešto kreativniji a PR više naginje mainstream-u?

    Što se tiče brend ambasadora, tj. toga da je SVAKO predstavnik kompanije od portira na ulasku i sekretarice koja se javlja na telefon (i pušta te da čekaš, ili ne pušta), do menadžmenta i prodaje – apsolutno se slažem. I to se zapravo najlakše da ispraviti u velikim domaćim firmama.

    Iz mog iskustva jak marketing + jak PR = izvanredan breaktrough za bilo koje preduzeće (govorim o tržišnoj ecc).

    • Pedya says:

      Hm, marketing kreativniji… Kako se uzme. Za razliku od PR-a on “ostavlja tragove za sobom”, tj. tačno se zna šta je advertajzing (komunikacioni deo marketinga) uradio, kad je to uradio, kako je to izgledalo, gde je objavljeno itd. PR je najbolji kad se i ne zna da je bio umešan u komunikaciju, kad izgleda da su se sve informacije pojavile spontano… 😉 A za to je potrebna dooobra doza kreativnosti.

  2. Sve je to sada prilično uređeno.

    Najnoviji sistem organizovanja marketing & PR odeljenja u kompanijama je definisanje sektora “Korporativne komunikacije” koji objedinjava marketing i PR sektor.

    Na ovaj način premošćava se neki (nejasni ali prisutni) animozitet između PR i marketing menadžera u istoj kompaniji, ali i uz jasniju kontrolu ujednačeno se nastupa prema svim javnostima.

    Vrlo dobra prezentacija.

    Pozd Pedya

    D Dj

  3. Moje iskustvo sa mnogim PR službama, dok sam radio u dnevnoj novine, se svodio na konverzaciju tipa: Koliko trebamo da platimo oglasa da biste posetili (i preneli) našu press konferenciju? Ako nije problem pošaljite nam izveštaj sa konferencije na autorizaciju (!?!).

    Da li je ovo primer marketinga u službi PR službe?

    Sa druge strane, bilo je slučajeva da marketing neke kompanije kategorički odbija saradnju, a PR služba intenzivno vrši pritisak na redakciju da se prate aktivnosti (uz izgovor da je obaveza medija da izveštava javnost o aktivnostima njihove kompanije).

    U svakom slučaju poučna prezentacija.

    • Pedya says:

      Paa, recimo… Nisam na to mislio kad sam pominjao sinergiju i koordinisan nastup :?, ali to jeste način na koji se utiče na kreiranje “spontanog” publiciteta. Kad bi se kao “rezultat” toga pojavio tekst koji komunicira istu poruku kao i objavljeni oglas, onda bi se zaista moglo govoriti o usaglašenosti komunikacionih aktivnosti, bez obzira na to kako je došlo do toga da tekst uopšte bude objavljen. Ali uloga PR-a nije da zamoli marketing da mu iskamči neki prostor u medijima, već da osmisli neki događaj, izkreira priču… iz iz toga iznedri vest koju bi novinar rado objavio, bez ikakve “prisile”. No, to je poprilična teorija, a ti si naveo praksu…

      I tebi je jasno o čemu se tu radi – advertajzing se plaća, a PR “ne”. Međutim, takav pristup ima svoju logiku kad se neka kompanija ozbiljno bavi komunikacijom – marketing se (putem advertajzinga) obraća samo tržištu, a PR ima mnogo više ciljnih javnosti, pa je možda neki medij dobar za PR komunikaciju, ali ne i za “gađanje” potencijalnih korisnika…

      No, ništa nije samo crno ili samo belo. Meni se dešavalo da jedan RTS ili Pink objave vest zato što je stvarno vest, a da mi neki lokalac za to isto traži pare?! A za njega to ne da je vest, nego onoliko, ali hoće da zaradi na svakom samoglasniku koji objavi. Razumem ja i njih, ali ponekad novinar mora da bude samo novinar, a ne uvek i trgovac…

  4. milos says:

    Odlicna prezentacija. Mislim da se kod nas u velikom broju slucajeva desava da PR zavisi od marketinga tj. oglasavanja jer novine (bar se tako zale ljudi iz agencija) nece ni da cuju za pracanje. Prvo okrenu marketinsko odeljenje i vide saldo a onda razmisljaju o temi, proizvodu, dogadjaju…

    Slazem se sa @Pedjom da sa kreativno osmisljenim dogajdjajem ili vec napravljenom vesti moze da se stigne i bez marketinga do centralnih emisija ali to je ipak retko. Mnogo kockica mora da se slozi.

    @ Dragana je lepo definisala tu tzv kohabitaciju unutar kompanije koja je jasno podelila uloge.

  5. Vlada Ceric says:

    Lepo je što si postavio ovu prezentaciju tako da svi mogu da je vide, pošto je kod nas broj visoko rangiranih menadžera koji kapiraju šta je marketing, a šta PR, i kakav je njihov međusobni odnos, veoma mali, pa naše kolege mogu da upotrebe ovaj slideshow kao samo jedan od argumenata u konstantnoj raspravi oko toga “ko šta radi”.

    • Pedya says:

      Ako ova prezentacija bar nekom nešto pomogne, biće mi veoma drago :-). Činjenica je da (pre)veliki broj “visoko rangiranih” uvek više veruje nekom “spolja” nego nekom “iznutra”, pa eto, ti “iznutra” mogu sad ovu prezentaciju da iskoriste kao mišljenje nekog “spolja”…

    • Pedya says:

      Hvala na dopuni :-). Dozvoli mi jednu malu dopunu tvoje dopune: poslednjih godina PR ima još jednu bitnu ulogu (osim građenja i unapređenja imidža, praćenja medija, konkurentskih i Vladinih aktivnosti, upravljanja kriznim situacijama itd.), koja je nekad bila dominantna uloga advertajzinga – brendiranje. PR je sada taj koji gradi brend, a advertajzing se bavi njegovim “održavanjem”. To definitivno ne uprošćava odnos između PR-a i marketinga ;)…

  6. Linga says:

    Odlicna prezentacija!
    Mislim da je moja licna slika prilicno uska da bih davala presek stanja kod nas, vise mi padaju na pamet pojedinacni primeri, koji su daleko od dobre prakse, ali recimo da me u celom ocito komplikovanom odnosu PR i marketinga uzasno nervira
    – strasno uproscavanje i banalizovanje oba
    – tretiranje PR-a kao jedini i iskljucivo odnosa s medijima, tj novinarima.

    Moj je utisak takodje da kao sto rece Gaga Djermanovic, taj sukov “sta je starije i bitnije” izmedju PR-a i marketinga jos opstaje i tu i tamo postaje bas vidljiv.

    • Pedya says:

      Hvala 🙂 Mislim da taj odnos ne mora da bude toliko komplikovan i da ga komplikuju ljudi koji i ne razumeju baš najbolje o čemu se tu radi, a sede i u marketingu i u PR-u i u top menadžmentu. Na žalost, to je vidljivo mnogo češće nego “tu i tamo”, što je i bio jedan od razloga da napišem koju reč o tome…

  7. Da li je u nekoj organizaciji marketing ili PR funkcija uopšte razvijena i koliko je razvijena zavisi od puno parametara:
    – Da li top-manageri imaju uopšte svest o značaju ovih funkcija,
    – Da li osobe na top marketing/PR funkcijama imaju svest o tome šta je uopšte njihov posao,
    – Da li iste osobe imaju znanja i veštine da izlobiraju svoju pravu poslovnu ulogu u organizaciji,
    – Nije veliki broj osoba koje mogu pravilno da percipiraju i marketing i PR posao (a još manje onih koji mogu da rade ova dva posla zajedno) -> Zato nema puno pravih direktora za korporativne komunikacije.

    Marketing i PR su funkcije tržišta. Onaj ko se nalazi na realno veoma konkuretnom tržištu (privrednoj grani), i dobro tamo prolazi, taj mora da shata ove poslovne funkcije – sem ako ne radi posao po manual-u (uputstvo za uporabo) koji mu je prethodno dat.

    • Pedya says:

      Marketing i PR su funkcije tržišta.

      Uslovno rečeno. Marketing definitivno jeste, ali PR je potreban i kompanijama koje nisu tržišno orijentisane. Ne prodaju svi nešto (na tržištu), ali svima je potrebna dobra reputacija da bi se uspešno bavili svojim poslom. No, u pravu si za one koji su uspešni na realno konkuretnom tržištu – oni mora da su “savladali gradivo”…

  8. […] ima stratešku funkciju, ali stratešku u smislu komunikacije. Komunikacije sa brojnim javnostima (slajd br. 9), od kojih je tržište samo jedna od njih. PR se ne bavi razvojem proizvoda, njihovom cenom, ili […]

  9. Aleksandar says:

    Inače u našim firmama postoje i službe “marketinga i prodaje”. U takvim okolnostima nikako ne možemo pričati o integracijama PR ovde. Uglavnom takvu funkciju preuzimaju ljudi bliži rukovodećim strukturama.

    Recimo, interesantna je integracija sa službom korporativne odgovornosti, koja je vrlo bliska prirodi PR službe.

  10. […] tema nije sasvim nova za ovaj blog, ali bih da je sada osmotrim iz jednog drugog ugla. Iz ugla […]

Leave a Reply